Lokalizacja:
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w sąsiedztwie Huty Szkła i osiedla mieszkaniowego na terenie miasta Sandomierz, na prawym brzegu rzeki Wisły. Lokalizacja wału opaskowego została poprowadzona po trasie istniejących obwałowań tak, aby jak najmniej ingerować w istniejącą zabudowę przemysłową i mieszkaniową.
Zakres robót:
Wał opaskowy:
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym oraz rozbudowa jezdni asfaltowej do szer. 5,5 m i budowa chodnika szer. 2,0 m wzdłuż ul. Mostowej na dł. ok. 170 m;
– budowa mobilnego zabezpieczenia przeciwpowodziowego na zjeździe do portu na dł. ok. 25 m;
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym na dł. ok. 115 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego w skarpie istniejącego wału w pasie ul. Mostowej wraz z doszczelnieniem podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniową oraz rozbudowa jezdni asfaltowej do szer. 5,5 m i budowa chodnika szer. 2,0 m na dł. ok. 580 m;
– nadbudowa istniejącego muru oporowego konstrukcją żelbetową na dł. ok. 75 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego w skarpie istniejącego wału w pasie ul. Portowej wraz z doszczelnieniem podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniową oraz odbudowa chodnika na dł. ok. 120 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego w skarpie istniejącego wału w pasie ul. Zarzekowice wraz z doszczelnieniem podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniową oraz rozbudowa jezdni asfaltowej do szer. 5,50 m i budowa chodnika szer. 2,0 m na dł. ok. 415 m;
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym oraz budowa chodnika na dł. ok. 240 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego wraz z uformowaniem i uszczelnieniem korpusu istniejącego nasypu ziemnego oraz budowa drogi serwisowej od strony Huty Szkła i uszczelnienie podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniowa na dł. ok. 590 m;
– rozbudowa istniejącego nasypu ziemnego oraz budowa drogi serwisowej od strony Huty Szkła wraz z uszczelnieniem korpusu i podłoża gruntowego (w miejscach istniejących skrzyżowań ulic i wjazdów do posesji przewidziano mobilne zabezpieczenia przeciwpowodziowe) na dł. ok 525 m.
Prawy wał przeciwpowodziowy rzeki Wisły od połączenia z wałem Koćmierzów do ul. Lwowskiej:
– rozbudowa istniejącego nasypu ziemnego wału wiślanego wraz z budową drogi serwisowej oraz uszczelnieniem korpusu i podłoża gruntowego na dł. ok. 450 m;
– budowa bramy przeciwpowodziowej na kanale dopływowym do Portu Rzecznego w Sandomierzu;
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym oraz budowa jezdni asfaltowej szer. 4,0 m km na dł. ok. 125 m;
– dostosowanie awaryjnego zjazdu/wjazdu z ul. Mostowej do jezdni dwukierunkowej ul. Lwowskiej Bis (DK77) w celu zapewnienia ciągłości komunikacji w czasie trwania zdarzeń ekstremalnych.
– dozbrojenie istniejących przepustów w klapy zwrotne i zastawki umożliwiające bezpieczne odprowadzenie wód powodziowych na wypadek obustronnych zalewów.
Efekt:
Celem przedsięwzięcia jest przebudowa prawobrzeżnych obwałowań rzeki Wisły oraz rozbudowa i dostosowanie istniejących prawobrzeżnych obwałowań okalających Hutę Szkła i osiedle mieszkaniowe do wymagań ochrony przed wodami powodziowymi wraz z utrzymaniem komunikacji podczas zdarzeń powodziowych Wisły i jej dopływów w rejonie Sandomierza i Tarnobrzega.
W przypadku wysokich stanów wód na Wiśle, klapy zwrotne i zastawki uniemożliwią przepływ wód w kierunku chronionego zawala, a w przypadku wysokich stanów wód od strony rzeki Trześniówki umożliwią szybsze odwodnienie zalanych terenów po ustąpieniu fali powodziowej.
Czerwiec 2018 Sierpień 2018 Marzec 2019 Czerwiec 2019 Czerwiec 2019 Maj 2020 Czerwiec 2020 Wrzesień 2020 Listopad 2020