Lokalizacja:
Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w sąsiedztwie Huty Szkła i osiedla mieszkaniowego na terenie miasta Sandomierz, na prawym brzegu rzeki Wisły. Lokalizacja wału opaskowego została poprowadzona po trasie istniejących obwałowań tak, aby jak najmniej ingerować w istniejącą zabudowę przemysłową i mieszkaniową.
Zakres robót:
Wał opaskowy:
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym oraz rozbudowa jezdni asfaltowej do szer. 5,5 m i budowa chodnika szer. 2,0 m wzdłuż ul. Mostowej na dł. ok. 170 m;
– budowa mobilnego zabezpieczenia przeciwpowodziowego na zjeździe do portu na dł. ok. 25 m;
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym na dł. ok. 115 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego w skarpie istniejącego wału w pasie ul. Mostowej wraz z doszczelnieniem podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniową oraz rozbudowa jezdni asfaltowej do szer. 5,5 m i budowa chodnika szer. 2,0 m na dł. ok. 580 m;
– nadbudowa istniejącego muru oporowego konstrukcją żelbetową na dł. ok. 75 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego w skarpie istniejącego wału w pasie ul. Portowej wraz z doszczelnieniem podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniową oraz odbudowa chodnika na dł. ok. 120 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego w skarpie istniejącego wału w pasie ul. Zarzekowice wraz z doszczelnieniem podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniową oraz rozbudowa jezdni asfaltowej do szer. 5,50 m i budowa chodnika szer. 2,0 m na dł. ok. 415 m;
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym oraz budowa chodnika na dł. ok. 240 m;
– budowa żelbetowego muru oporowego wraz z uformowaniem i uszczelnieniem korpusu istniejącego nasypu ziemnego oraz budowa drogi serwisowej od strony Huty Szkła i uszczelnienie podłoża gruntowego iniekcją ciśnieniowa na dł. ok. 590 m;
– rozbudowa istniejącego nasypu ziemnego oraz budowa drogi serwisowej od strony Huty Szkła wraz z uszczelnieniem korpusu i podłoża gruntowego (w miejscach istniejących skrzyżowań ulic i wjazdów do posesji przewidziano mobilne zabezpieczenia przeciwpowodziowe) na dł. ok 525 m.
Prawy wał przeciwpowodziowy rzeki Wisły od połączenia z wałem Koćmierzów do ul. Lwowskiej:
– rozbudowa istniejącego nasypu ziemnego wału wiślanego wraz z budową drogi serwisowej oraz uszczelnieniem korpusu i podłoża gruntowego na dł. ok. 450 m;
– budowa bramy przeciwpowodziowej na kanale dopływowym do Portu Rzecznego w Sandomierzu;
– budowa ściany oporowej z grodzic stalowych wraz z oczepem stalowym oraz budowa jezdni asfaltowej szer. 4,0 m km na dł. ok. 125 m;
– dostosowanie awaryjnego zjazdu/wjazdu z ul. Mostowej do jezdni dwukierunkowej ul. Lwowskiej Bis (DK77) w celu zapewnienia ciągłości komunikacji w czasie trwania zdarzeń ekstremalnych.
– dozbrojenie istniejących przepustów w klapy zwrotne i zastawki umożliwiające bezpieczne odprowadzenie wód powodziowych na wypadek obustronnych zalewów.
Efekt:
Celem przedsięwzięcia jest przebudowa prawobrzeżnych obwałowań rzeki Wisły oraz rozbudowa i dostosowanie istniejących prawobrzeżnych obwałowań okalających Hutę Szkła i osiedle mieszkaniowe do wymagań ochrony przed wodami powodziowymi wraz z utrzymaniem komunikacji podczas zdarzeń powodziowych Wisły i jej dopływów w rejonie Sandomierza i Tarnobrzega.
W przypadku wysokich stanów wód na Wiśle, klapy zwrotne i zastawki uniemożliwią przepływ wód w kierunku chronionego zawala, a w przypadku wysokich stanów wód od strony rzeki Trześniówki umożliwią szybsze odwodnienie zalanych terenów po ustąpieniu fali powodziowej.






















